Kuvaus
Vanhat Koneet 08/2014
Julkaisupäivä 27.11.2014
KONEET
Volvo T 24 -54
Kari Jokelan Volvoa luulisi helposti entisöidyksi, mutta kyseessäpä onkin liki alkuperäiskuntoinen klassikko, joka on ollut nykyisellä omoistajalla yli kolmekymmentä vuotta. Tuona aikana vähän ajettuun traktoriin on tehty vain normaalit huollot ja pesut.
John Deere 5010 -65
Jontikka-vuosi saatellaan päätökseen 60-luvun jättiläisellä, jonka mukeihin mahtuu yli kahdeksan litraa. Suomesta näitä hurjia koneita löytyy tiettävästi kolme. Traktorimuseomies Pekka Mäkilä esittelee komeaa yksilöään.
Brøyt X20 -75
Norjalainen kaivuriklassikko on pääasiassa työskennellyt louhoksilla sekä suurilla tietyömailla, mutta Olli Huuskosen Brøyt tekee hieman pienempiä urakoita. Koneen erikoisuus on se, ettei siinä ole vetäviä pyöriä lainkaan.
Kontio-Sisu K-138 SV -67
Sisun piikkinokkainen mesikämmen edustaa aikaa, jolloin yksi kuormaautomalli palveli kaikissa mahdollisissa tarkoituksissa. Jari Anttola entisöi isänsä kanssa huolella yhden yksilön, joka muistuttaa perheen vanhaa Kontiota.
Leyland Leopard PSU3C -77
Leylandin linja-autot ovat Suomen teillä enää pääosin muisto. Nivalassa on vielä yksi sellainen ammattiliikenteessä. Sen kyydissä palaa mieleen, kuinka merkittävä linja-auto Leyland meillä aikoinaan oli.
Hanomag R 440 -59
Antti Jokelan entisöidyssä saksalaisveteraanissa näkyvät käytön jäljet. Moottori on vaihtunut parikin kertaa, ja nyt Hanomagiin on istutettu Perkinsin kone Massikan puimurista. Käydään takakautta sisään, kuten malliin kuuluu.
David Brown 850 -61
Uutena Virolaisten tilalle hankittu Taavetti lepäsi kolme vuosikymmentä. Sitten neljännen polven DB-mies ehdotti entisöintiä. Nyt kone on uudenveroinen, ja mittari mittaa uutta aikaa.
Fordson N -37
Brøyt-kaivurin ohella lehteemme pökkäsi toinenkin puolirautapyörä. Fordin toinen traktorimalli nukkui parikymmentä suvea ennen kuin Tapani Heikkinen uskalsi häiritä ikäkoneen unta. Hämeenkyrön brittimasiina palveli enimmät vuotensa kenttäsirkkelin pyörittäjänä.
ARTIKKELIT
Korvaamaton moottoripetroli
Moottoripetroli sinnitteli Suomen polttoainemarkkinoilla pitkään. Mitä se oli ja mitä petrolimoottoriin voi nykyään lykätä? Vilkaisemme hieman petrolin historiaa ja kysymme aineen luonteesta asiantuntijoilta.
Vammalan auto- ja traktorimuseo
Tyrvään teollisuusalueella piileksii museo, jonka uumeniin kätkeytyy tuttuja nostalgiakoneita ja harvinaisempia herkkuja. Neuvostoedustus on Sastamalan kokoelmassa vahva, ja löytyypä joukosta muutama erikoinen hybridikin.
Saksalaistraktorien kirjoa 1950-luvulla
Tämän syksyn Raudassa ja Petroolissa saksankielisiä veteraanitraktoreita nähtiin koko joukko. Artikkelissa perehdytään oikukkaan traktorikauppa-ajan monen monituisiin saksalaismerkkeihin ja maahantuonnin alkuvaiheisiin.
VAKIOPALSTAT
Rekkaparkki
Seppiä ja mestareita
Markkinat
Rauhassa ruostuvat