Kuvaus
ESITTELYSSÄ
Studebaker Dictator ’37
Lumo Automotive rakensi Arto Riipille harvinaisesta aihiosta radikaalisti uusiksi muotoillun kustomin, jonka klassisia linjoja katsoessa on vaikeaa hahmottaa, kuinka erilainen auto on kuin alun perin.
Ford 5w Coupe ‘34
Mika Karvinen on Amerikan Raudan lukijoille tuttu paitsi siipi-Mopareistaan, myös jo useammista rodeistaan. Niistä viimeisin, aito peltikorinen ’34 Coupe on ehkä kaikkein hienoin.
Dodge Coronet 500 Hemi ’66
Kouvolalainen Esa ”Retu” Reinman on aikamoinen onnenpekka, ja hänen Coronetinsa tarinaa ennen sen Suomeen päätymistä voi sanoa oikein sattumien summaksi.
Plymouth Satellite 4d ’71
Kun Karim Sekkouri alkoi katsella itselleen muskeliautoa, oli tärkeimpänä kriteerinä se, että piti olla vääntävä moottori. Nykyinen 713 hevosvoimaa tuottava stroker pitää huolen, että kyllä sutii.
Chevrolet Impala Sport Coupe ’59
Vuoden 2023 Wheels Nationalsissa Haaparannassa monen kävijän huomio kiinnittyi Rahmbergien upeaan lowrideriin, jonka uskomaton maalaus loisti kilpaa heinäkuisen auringon kanssa.
Ford F-100 ’55 &’65
Kylmäx-firmaa pyörittävällä Kai Karjalaisella on komeita lava-Fordeja ihan kaksin kappalein.
Chevrolet Monte Carlo ’72
Hannu Kohvakka päätyi myymään Amerikan Raudassa esitellyn Oldsmobilensa, ja hankki rauhalliseen cruisailuun sopivan avon. Pian kuitenkin vanha kuume päästä ajamaan kilpaa voitti, ja Hannu hankki tilalle yli 650-heppaisella 489-isolohkolla varustetun Monte Carlon.
Imperial Crown Southampton 4d ’60
Polvijärveläinen Jouni Räsänen osti turkoosin Imperialinsa varaosa-autoksi punaiselle Impe- rialilleen kylkilistojen takia. Kori osoittautui kuitenkin niin hyväksi, että hän päätti sittenkin rakentaa osanluovuttajastakin auton.
Harley-Davidson Shovelhead ’76
Leivonmäkeläinen Niki “Nortti” Tarhanen rakensi Shovelinsa modernilla otteella mutta perinteisin mausten, eikä siinä omaa työtä säästetty.
TAPAHTUMAT
American Car Show
Helsingin American Car Show järjestettiin jo kaikkiaan 45. kerran Helsingin Messukeskuksessa, jossa se on pidetty pääsiäisenä vuodesta 1992 lähtien.
Sick Week
Floridassa nyt kolmannen kerran järjestetty Sick Week on suosituimpia Drag ’n’ Drive -kisatapahtumia. Tom Bailey on onnistuneesti luonut kokonaisen ”Sick”-konseptin neljä kertaa vuodessa ilmestyvän kirjamaisen Sick Magazinen, fanituotteiden ja usean erilaisen viikon mittaisen ajotapahtuman ympärille.
ARTIKKELIT
Tarinan takana: Studebaker Dictator ’37
Hyvästä aihiosta on aina helpompaa saada aikaan hyvä lopputulos kuin ruosteisesta ja kolhuisesta. Kovin nopeasti tämän kokoluokan projektia ei kuitenkaan rakenneta, vaikka sitä tehtäisiin useiden ammattilaisten voimin.
Tarinan takana: Dodge Coronet 500 Hemi ’66
Vääntö Hemi-Coronetin saamiseksi Suomeen alkoi 36 vuotta sitten ja matka tähän pisteeseen kesti lähes 30 vuotta. Harmi vain, ettei ainakaan vielä ole kisakausilta löytynyt kuvia.
Talleissa tapahtuu
Tällä kertaa kurkistamme talleihin Pohjanmaalla, Meri-Lapissa ja Itä-Suomessa.
Kerhoesittely: FHRA Tampereen Seutu
Tampereella perustettiin vuonna 1979 autokerho, joka on vaikuttanut maamme harrasteautokulttuuriin merkittävällä tavalla. Taustalla oli muutama innokas jenkkiautoharrastaja, joilla oli kova palo koota saman- henkinen porukka yhteen. Näkymissä oli heti myös kunnianhimoinen visio järjestää oma autonäyttely.
VAKIOT
Rauta-annos
Uutisia tapahtumista sekä ilahduttava tieto, että polttomoottorikäyttöisten muskeli-Moparien taru jatkuu sittenkin.
Pelit ja Vehkeet
Uutuuksia vannemaailmasta sekä mobiililaitteilla ohjattavia sytytysbokseja.
Muumio muistelee
’64 Ranch Wagonin tarina Windsorin herttuan käsissä päättyi viime numerossa, ja nyt kertaamme, mitä tapahtui sen jälkeen.
Kutjan kuva
Kevätauringon paistaessa mielen valtaavat kaiken muun ohessa avoautot. Siitä se ajatus sitten lähti ja ’37 Coupe Studebaker muutettiin Roadster-malliseksi.