Kuvaus
AJONEUVOT
Triumph GT6 ’73
Viimeistä eli mk3-sukupolvea edustava GT6 saapui maahamme Ruotsista kohta kaksi vuosikymmentä sitten. Vuodesta 2008 auto on ollut englantilaisiin ajopeleihin mieltyneen Marko Martikaisen omistuksessa.
Ford Taunus 17 M Turnier ’64
Kalle Bergholm vei maaliin isänsä aloittaman entisöintiprojektin. Kuormittavassa työkäytössä loppuun ajetun auton palauttaminen paraatikuntoon on ollut pitkä ja vaativa urakka.
Lamborghini Urraco P250 ’74
Millaista on elämä eksoottisen urheiluauton omistajana? Juha Pokela päätti ottaa härkää sarvista ja toteutti unelmansa hankkimalla itselleen museoikäisen Lamborghinin vuonna 2005.
Volvo PV 544 Favorit ’64
Hyväntekeväisyys-posetiivari Markku Savijärvi ajelee tapahtumiin komealla PV-Volvolla. Mies halusi ostaa saman Volvon jo parikymppisenä, mutta joutui lopulta odottelemaan omistajanvaihdosta kärsivällisesti 50 vuotta.
Fiat Fiorino ’84
Suomeen myytiin 80-luvun alkupuoliskolla yli 500 Fiat Fiorino -pakettiautoa, joista on nyt jäljellä vain kourallinen. Yksi näistä Suomessa korotetuista Fiorino- pakuista on Fiat-harrastaja Kari Aurasen kesäinen luottopeli.
Triumph Herald 13/60 ’71
Kun suomalaisautoilijan mieli teki takavuosina avoautoa, kääntyi katse usein kohti Triumph Heraldia. Triumphiin osui myös Vesa Karttusen avoautovalinta 1990-luvun alussa. Sama ajokki on miehellä edelleen.
ARTIKKELIT
Mainoksen imussa
Uusien autojen mainonnassa on eletty ajanjaksoja, jolloin myyntiä on vauhditettu lupauksilla hyvästä jälleenmyynti-arvosta. Ja onpa autohallien myynti- rivistöihin haettu liikettä myös pelkästään 56 vaihtoautoihin perustuvalla mainonnalla.
Pienoismalli
Eero Kumanto loihti Datsun 240 Z-pienoismallista omien mieltymysten mukaisen taideteoksen.
Manta Mirage
Kalifornialaisveljekset panivat pystyyn oman urheiluautoverstaan, jonka ovesta rullasi Can-Am-kilpureita muistuttavia 58 katuautoja.
20 vuotta ruostekuvausta
Ruosteromantikko Joona Hamm on taltioinut metsiin ja autioituneisiin pihapiireihin hylättyjä ajopelejä jo kaksikymmentä vuotta.
Rekisteriotteita
Edellisessä numerossa käynnistynyt 64 juttusarja jatkuu peilailemalla vuoden 1961 tilastoja nykyaikaan.
Vespan syntysijoilla
Vierailimme Italiassa, Pontederan kaupungissa sijaitsevassa Piaggio-museossa.
TAPAHTUMAT
Hälläpyörämarkkinat, Hämeenlinna
Ahveniston moottoriradalla järjestetty tapahtuma uudistui tälle vuodelle perheystävällisempään ja nuoria houkuttelevaan suuntaan.
Mitsubishi-kesäkarnevaalit, Lahti
Mitsubishi Club Finland kesäkarnevaalit -tapahtuma järjestettiin heinäkuun alussa Lahdessa Ace Cafen edustalla.
Kytäjän kierros, Hyvinkää
Hyvinkäläinen MoKa ry järjesti ajotapahtuman museoikäisten mopojen 6 harrastajille jo kymmenettä kertaa.
Mobilisti-ilta, Vääksy
Suosittu iltapäiväkokoontuminen Vääksyn kanavalla vetää aina vain enemmän kävijöitä.
Vanhojen ajoneuvojen ilta
Kyläpuodin viehättävät puitteet ja kauniit etelähämäläiset maalaismaisemat houkuttelivat vanhoista ajoneuvoista kiinnostuneita sankoin joukoin.
Ride in Motor Meet, Oulu
Kahdeksatta kertaa järjestetty tapahtuma kärsi kurjasta kelistä, mutta siitä huolimatta raviradalle lipui yli 500 harrasteajoneuvoa.
VAKIOPALSTAT
Vakionopeus
Uutisia ja kuulumisia harrastekentältä tuoreen tapahtumakalenterin kera.
Harrastajan pakeilla
Off Road Centerin perustaja ja pitkän linjan autourheilija Juha Liukkonen lopettelee yritystoimintaa mutta ei harrastamista.
Tuleva klassikko
Pieni Smart Cabriolet on ristiriitainen laite. Outouksistaan huolimatta peli lukeutuu ehdottomasti urheiluautojen kastiin.