Vanhat Koneet 01/18

8,90 

Ilmestynyt: 25.1.2018
Sivumäärä: 84

Varastossa

Tuotetunnus (SKU): VM931 Osasto:

Kuvaus

KONEET

MAN 2 L 3 1960
Jumppasten tilalla alkuperäiskuntoinen takaveto-MAN jaksaa yhä heilua heinänteossa. Ohjaimissa viihtyy useimmiten agronomiopiskelija Siiri.

Leyland 154 1972
Mini-Nuffieldin perillinen oli pitkäikäinen mutta Suomessa harvoin tavattu traktori. Tutustumme Alpo Malisen vanhaan kiinteistönhuoltajaan.

Volvo N86 1965
Kun Erkki Löf alkoi entisöidä vanhaa vaihtolava-autoa, se oli pelkkä kuormallinen romua. Nyt Volvo on ollut kohta vuosikymmenen teräkunnossa.

Vanaja VKK-3600+1230 1959
Kuusipyörävetoisia Vanajia on tehty vähän ja säilynyt vielä vähemmän. Olli Saarisen kunnostettu auto on ollut rakennusviraston palveluksessa.

Renault R3042 1952
50-luvun alussa myös Renault’n traktoreita pölähti Suomen saville. Muistelemme merkin varhaisvaiheita Leo Saarisen vanhan Suomi-Renun äärellä.

Hatz H113 1962
Moottorivalmistaja Hatz surffasi 50–60-luvuilla vuosikymmen verran Saksan traktoribuumin aallonharjalla. Paikallisen nuoren harrastajan kone on kaunis malli tuotannon loppupäästä.

Valmet 803 1981
Jukka Heiskanen luottaa valkolakki-Valluunsa. Työkoneeseen syntyy harrastusmielessä näppäriä lisälaitteita.

ARTIKKELIT

Tekijämiehen joutsenlaulu
Näppärän kotisepän Hannu Maijasen viime töiksi jäivät entisöity Massikka ja paranneltu lumilinko.

Kiihtyy ja hidastuu
Ari Palomäki on Satakunnan uutterimpia maamoottoreiden keräilijöitä. Nykyään keräilijä on olosuhteiden pakosta entistä enemmän myös tekijä.

Tervehdys, toverit!
Rintamapropaganda vaati myös kovaäänisiä. Ne tarvitsivat vahvistimia, vahvistimet tarvitsivat sähköä, ja sähköä tuotettiin konevoimalla.

Rekisteröidyt traktorit
Traktorien rekisteritilastot kertovat vanhojen koneiden suosiosta myös liikennekäytössä.

Kaksi tahtia – teräviä ketjuja
Risto Härkösen moottorisahakokoelma on kasvanut vuosien mittaan 650 sahaan. Joukosta löytyy useita harvinaisuuksia.

Kuorma-autoilua 60-luvun lopulla
Puoli vuosisataa sitten suomalaisten kuljetustarpeista huolehtimassa liikkui noin 45 000 kuorma-autoa. Mikä muuttui alalla noihin aikoihin?

VAKIOPALSTAT

Rekkaparkki
Mitä uutta tai merkillistä kuuluu vanhojen koneiden maailmaan?

Seppiä ja mestareita
Lauri Yrjölä on työaikana kylmän mutta vapaa-aikana kuuman raudan seppä.

Markkinat
Entisajan uutuuksien kauppapaikka.

Rauhassa ruostuvat
Joona Hammin ruosteromanttisia valokuvia koneista kinosten alla.

Lisätiedot

Paino 0.198 kg