Klassikot 02/14

8,90 

Ilmestynyt: 6.3.2014
Sivumäärä: 92

Varastossa

Tuotetunnus (SKU): VM688 Osasto:

Kuvaus

AJONEUVOT

Ford Escort 1,3 ´79
Toisen sukupolven Escort, kavereiden kesken ”välikoppa”,
oli aikanaan todella suosittu niin nuorison rakentelun
kohteena kuin kilpa-auton aihionakin. Kiitos suuren
myyntimäärän, näihin päiviin saakka on selvinnyt
myös muutama täysin räpeltämätön yksilö.

Renault 8S ´72
Seppo Robertssonin upea kasirellu kestää kriittisenkin
tarkastelun – katsoi sitä mistä kulmasta hyvänsä.
Vaikka autosta heti näkeekin että työtä on tehty, niin
projekti on sittenkin ollut suurempi kuin osaisi ajatellakaan.

GAZ 69 ´56
Neuvostoliittolainen muotoilu ja työkonemainen nelivetotekniikka
ryyditettynä Volvon luotettavalla moottorilla.
Siinä Pauli Linnan kehittelemä, persoonallisen
käyttöklassikon resepti.

NSU Prinz 4 ´66
NSU on kadonnut autovalmistajien joukosta ja historiaa
ovat myös Prinz 4:n kaltaiset porrasperäiset
pikkuautot, joiden saippualaatikkomuotoillun korin
takaosassa pörisee kaksipyttyinen ilmajäähdytteinen
moottori.

Talbot-Matra Murena ´82
Ranskalaiset eivät ole kovin tunnettuja urheiluautoistaan,
mutta maalla on perinteitä niidenkin valmistajana.
Matra Murena ja sen kolmipaikkainen ohjaamo on
yksi mielenkiintoinen esimerkki aiheesta.

Chevrolet Impala ´66
Valtaosa täyskorisista letukoista pukattiin piirimyyjiltä
asiakkaille veekasin murinan säestämänä, mutta kutoskoneisiakin
tehtiin – ja manuaalilaatikkoisia. Ei liene
yllätys, että moisia harvinaisuuksia tuli juuri Suomeen.

Toyota Crown S50 Ultility ´69
Iso piilofarmari-Toyota tuli monelle vaasalaiselle tutuksi
vuosien ja vuosikymmenien varrella. Niinpä on
onni, että auto päätyi lopulta paikallisen aktiiviharrastajan
huomaan.

VW Scirocco GTII ´92
Ensimmäisen korimallin Scirocco on monelle kahdesta
vaihtoehdosta se mieluisampi, mutta kyllä tuoreemmassakin
korissa on ideaa. Lähemmin tarkasteltuna
jopa paljonkin.

TAPAHTUMAT

XLI Talwiajo, 8.2.
Perinteinen Talwiajo kurvailtiin tänä vuonna
Saarijärven maisemissa Keski-Suomessa.

ARTIKKELIT

Dekkareiden käyttöautot
Jokainen varmasti muistaa millaisella autolla Columbo
ajoi tai millaisella Ferrarilla Miami Vicessä kurvailtiin,
mutta mikä oli Schimanskin tai Matulan ajokki?

Perinteitä kunnioittaen
80-luvulla uusia automalleja ilmestyi kiihtyvällä tahdilla,
mutta myynnissä oli silti tuotteita joiden taival oli
alkanut aivan erilaisessa autoilumaailmassa.

VAKIOPALSTAT

Vakionopeus
Poistetut
Klassikkoesine
Verkot Vesillä
Klassikkomarkkinat
Tuleva Klassikko

Lisätiedot

Paino 0.218 kg